Dzień w dzień – Tag für Tag. Nauczysz się opisywać przeszłość. Poznasz czynności dnia codziennego, być i mieć w czasie przeszłym oraz czasownik dürfen.
Słownictwo
- Czynności dnia codziennego
- Następstwo czasowe
Gramatyka
- Odmiana czasownika dürfen
- Czas przeszły prosty
Dialogi
- Kim on jest?
- Kim ona jest?
- Opisywanie przeszłości
Wypowiedź pisemna
- List o życiu codziennym
Słownictwo
Czynności dnia codziennego
- sich duschen – brać prysznic
- sich kämmen – czesać się
- sich waschen – myć się
- einen Test schreiben – pisać egzamin
- mit dem Hund spazieren gehen – iść na spacer z psem
- schlafen – spać
- Hausaufgaben machen – robić zadania domowe
- (am) Computer spielen – grać na komputerze
- ins Kino gehen – iść do kina
- fernsehen – oglądać telewizję
Następstwo czasowe
- najpierw – zuerst
- potem (później) – nachher
- dann
- später
Gramatyka
Odmiana czasownika
dürfen – mieć pozwolenie, móc
Czasownik „dürfen” oznacza tyle, co mieć pozwolenia od kogoś na coś. Używamy go w sytuacji, gdy potrzebujemy na coś zgody na przykład od rodziców, opiekunów lub nauczycieli.
Ich darf– Ja mogę
Du darfst– Ty możesz
Er/sie/es darf – On/ona/ono może
Wir dürfen – My możemy
Ihr dürft – Wy możecie
Sie dürfen – Oni mogą
na przykład:
- Ich darf ins Kino gehen – Ja mogę iść do kina.
- Du darfst keinen Hamburger essen – Ty nie możesz jeść hamburgera.
Pamiętaj, że drugi czasownik (np. gehen, essen) stoi na końcu zdania.
Czas przeszły prosty
Imperfekt/Präteritum
być w czasie przeszłym
- Ich war – byłem
- Du warst – byłeś
- Er/sie/es war – on był, ona była, ono było
- Wir waren – byliśmy
- Ihr wart – byliście
- Sie waren – byli
na przykład:
Ich war in Deutschland – Byłem w Niemczech.
mieć w czasie przeszłym
- Ich hatte – miałem
- Du hattest – miałeś
- Er/sie/es hatte – On miał, ona miała, ono miało
- Wir hatten – mieliśmy
- Ihr hattet – mieliście
- sie hatten – mieliście
na przykład:
Ich hatte Pech – Miałem pecha.
Dialogi „Dzień w dzień”
Kim on jest? Kim ona jest?
Dane osobowe dotyczące trzeciej osoby liczby pojedynczej
Wie heißt er? – Jak on się nazywa?
Er heißt Stanisław Nowak. – On nazywa się Stanisław Nowak.
Wofür interessiert er sich? – Czym on się interesuje?
Er interessiert sich für Tiere. – On interesuje się zwierzętami.
Wie alt ist er? – Ile on ma lat?
Er ist 21 Jahre alt. – On ma 21 lat.
Opisywanie przeszłości
A. Ist Thomas heute in der Schule ? – Czy Tomasz jest dzisiaj w szkole?
Nein, er war gestern in der Schule. – Nie, on był wczoraj w szkole.
A. Hat er heute einen Englischtest? – Czy on ma dzisiaj test z angielskiego?
Nein, er hatte gestern einen Englischtest. – Nie, on miał wczoraj test z angielskiego.
Wypowiedź pisemna „Dzień w dzień”
(List o życiu codziennym)
Liebe Julia – Droga Julio
Frühstückst du am Morgen? – Czy rano jesz śniadanie?
Wie viel Uhr gehst du mit deinem Hund spazieren? – O której wychodzisz z psem na spacer?
Was ist dein Lieblingsfach? – Jaki jest Twój ulubiony przedmiot szkolny?
Darfst du mit deinem Hund am Abend spazieren gehen? – Czy możesz wychodzić wieczorem z psem na spacer ?
Schöne Grüße – Serdecznie pozdrawiam
Anna
Zadania dodatkowe do działu 6 Tag für Tag z podręcznikiem „und so weiter neu dla klasy 5”
Czytanie ze zrozumieniem
Zadanie A Dzień powszedni
Zadanie C Pechowy dzień
Zadanie G Odpowiedz na pytania
dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN
Słuchanie ze zrozumieniem
Zadanie D Piosenka „Nie mam czasu”
Zadanie F Zaznacz, o czym oni mówią
Zadanie H Ćwicz wymowę
dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN
Dialogi
Zadanie B Pospieszcie się
Zadanie B1 Czy mogę?
Zadanie B2 Opowiedz, jak Julia spędza sobotnie popołudnie
Zadanie C1 On miał pecha
dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN
Przejdź do następnej lekcji
13. To jest koniec 14. Moje obowiązki 15. Zajęcia w czasie wolnym 16. Święta rodzinne 17. Moi przyjaciele 18. O szkole
Jeśli Ci mało i chcesz poćwiczyć czytanie, słuchanie, porozmawiać na żywo i pisać jeszcze lepsze teksty, to zapraszam na mój kurs języka niemieckiego od podstaw. Wirtualne spotkania pomogą Ci w nauce niemieckiego.