18. O szkole

O szkole – Rund um die Schule. Nauczysz się opisywać sukcesy, wyrażać zdziwienie. Powiesz, czym dojeżdżasz do szkoły. Poznasz narzędnik oraz czasownik fahren.

Dzieci idą wesołe do szkoły.
rund um die Schule – wokół szkoły
Słownictwo
  • Środki lokomocji
  • Dzień sportu
Gramatyka
  • Odmiana czasownika fahren
  • Rzeczowniki odczasownikowe
  • Narzędnik (z kim? z czym?)
Dialogi
  • Zdziwienie
  • Dojazd do szkoły
Wypowiedź pisemna
  • Moje sukcesy sportowe

Słownictwo

Środki lokomocji

Autobus szkolny z kredkami i książką.
der Schulbus – autobus szkolny
  • Ich fahre – Jadę ..
    • mit dem Schulbus – szkolnym autobusem
    • mit dem Auto – samochodem
    • mit dem Fahrrad – rowerem
    • mit der U-Bahn – metrem
    • mit dem Zug – pociągiem
    • mit der Straßenbahn – tramwajem
  • Ich gehe zu Fuß – Idę pieszo.

Dzień sportu

Buty uczestników dnia sportu w szkole.
der Teilnehmer – uczestnik, die Teilnehmerin – uczestniczka
  • das Schulfest – corocznie urządzane przez szkołe święto ( np. na dzień dziecka tzw. Dzień Sportu)
  • statt finden – mieć miejsce
  • Basketball, Fußball, Volleyball spielen – grać w koszykówkę, piłkę nożną, siatkówkę
  • klettern – wspinać się
  • laufen – biegać
  • Ball werfen – rzucać piłką
  • springen – skakać
  • die Urkunde – dyplom
  • der Teilnehmer – uczestnik
  • der Sieger/die Siegerin – zwycięzca/zwyciężczyni

Gramatyka

Odmiana czasownika

fahren – jechać

Samochód osobowy czarno biały.
BMW (Bayerische Motoren Werke) – Bawarskie Zakłady Silnikowe

Ich fahre – Jadę.

Du fährst – Jedziesz.

Er/sie/es fährt – Jedzie.

Wir fahren – Jedziemy.

Ihr fahrt – Jedziecie.

Sie fahren – Jadą.

Czasownik fahren jest nieregularny. Temat „fahr-en” ulega zmianie w 2 i 3 osobie l. poj., a zamieniło się na ä.

Podobnie odmieniają się czasowniki waschen i schlafen.

Rzeczowniki odczasownikowe

  • Rzeczowniki odczasownikowe powstają z czasowników
  • Rzeczowniki odczasownikowe są rodzaju nijakiego (das)
RzeczownikCzasownik
das Schwimmen – pływanieschwimmen – pływać
das Radfahren – jeżdzenie na rowerzeRad fahren – jeżdzić na rowerze
das Essen – jedzenieessen – jeść
das Klettern – wspinanie sięklettern – wspinać się
das Lesen – czytanielesen – czytać
das Aufräumen – sprzątanieaufräumen – sprzątać
das Bügeln – prasowaniebügeln – prasować
das Springen – skakaniespringen – skakać
Rzeczownik utworzone od czasowników

Narzędnik

z kim? z czym?

Skrzynka z narzędziami.
„Dativ” to bardzo obszerny przypadek gramatyczny. Odpowiada polskiemu celownikowi, narzędnikowi oraz miejscownikowi!

„Dativ” to bardzo obszerny przypadek gramatyczny. Do tej pory poznałeś, poznałaś celownik (komu? czemu?) oraz miejscownik (o kim? o czym?). Dziś będzie o narzędniku (z kim? z czym?).

Zasady odmiany rzeczownika w celowniku, miejscowniku i narzędniku są takie same.

Narzędnik z czasownikiem fahren i gehen

Narzędnik (z kim? z czym?) przydaje się w wyrażaniu środków lokomocji. Wówczas stosujemy „mit”, którego nie tłumaczymy.

Ich fahre mit dem Auto – Jadę samochodem.

Ich fahre mit dem Zug – Jadę pociągiem.

Ich gehe zu Fuss – Idę pieszo.

Dialogi „O szkole”

Zdziwienie

Znak zapytania z minkami wyrażającymi zdziwienie.
Du spinnst ja wohl!

Na so was! Kaum zu glauben. – Coś takiego! Wierzyć się nie chce.

Du spinnst ja wohl! – Ty chyba zwariowałeś (zwariowałaś)!

Unmöglich! – Niemożliwe!

Meine Güte! Das kann nicht sein! – O rety! Nie może być!

Dojazd do szkoły
Jadę do szkoły autobusem.
Ich fahre mit dem Schulbus

Womit fährst du in die Schule? – Czym dojeżdzasz do szkoły?

Ich fahre mit dem Schulbus – Jadę autobusem.

Wypowiedź pisemna „O szkole”

Sukcesy sportowe

Puchar dla zwycięzcy konkursu sportowego.
der Erfolg – sukces

A. Meine Lieblingssportdisziplinen sind das Ballwerfen, das Radfahren und das Rennen – Moje ulubione dyscypliny sportowe to rzucanie piłką, jeżdżenie na rowerze i bieganie.

Was trainierst du?  – Co trenujesz?

A. Ich trainiere das Rennen. – Trenuję bieganie.

Wie lange dauert Training? – Jak długo trwa trening?

A. Mein Training dauert zwei Stunden. – Mój trening trwa dwie godziny.

In welcher Sportdisziplin hattest du Erfolg oder hast du gewonnen? – W jakiej dyscyplinie odniosłeś sukces lub wagrałeś

A. Ich habe im Ballwerfen gewonnen. – Wygrałam w rzucaniu piłką.

Zadania dodatkowe do działu 6 Rund um die Schule z podręcznikiem „und so weiter neu dla klasy 6”

Czytanie ze zrozumieniem

Zadanie A Święto szkoły

Zadanie C Droga do szkoły

Zadanie E Odgadnij, jakie to rzeczowniki

Zadanie G Wywiad z panią Hofmann

dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN

Słuchanie ze zrozumieniem

Zadanie D Piosenka „Jeśli masz ochotę”

Zadanie F Wysłuchaj nagrania

Zadanie H Ćwicz wymowę

dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN

Dialogi

Zadanie B Pospieszcie się

Zadanie B1 Czy mogę?

Zadanie B2 Opowiedz, jak Julia spędza sobotnie popołudnie

Zadanie C1 On miał pecha

dział 6, und so weiter neu dla klasy 6, PWN
flaga Niemiec

Gratulację! Zakończyłeś kurs podstawowy,)

Jeśli Ci mało i chcesz poćwiczyć czytanie, słuchanie, porozmawiać na żywo i pisać jeszcze lepsze teksty, to zapraszam na mój kurs języka niemieckiego od podstaw. Wirtualne spotkania pomogą Ci w nauce niemieckiego.